Koulutus on suunnattu seurakuntien asiakaspalveluhenkilöstölle (esimerkiksi toimistotyöntekijät, vahtimestarit, suntiot), jotka kohtaavat kriisissä tai vaikeissa elämäntilanteissa olevia asiakkaita.
Näissä tilanteissa työntekijät saattavat kokea tunnereaktioita, vaatimuksia tai riittämättömyyttä. Koulutuksen tavoitteena on uudenlaisen ajattelun ja työvälineiden avulla helpottaa kohtaamista ja saada lisää ymmärrystä sekä asiakasta että itseään kohtaan.
Verkkokoulutus 22.9.2026 klo 9-15
Kouluttajana toimii kouluttajapsykoterapeutti, johtava koulutusasiantuntija Marjukka Laukkanen, MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä.
Koulutuksen sisältö:
Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen
- Perustietoa kriiseistä ja mieltä kuormittavista tekijöistä
- Miten ihmiset käyttäytyvät hankalissa elämäntilanteissa ja kriiseissä
- Miten kriisiytynyt mieli ja ihminen toimii
- Mitä on hyvä huomioida, kun kohtaa kriisissä olevan ihmisen – työkaluja ja konkretiaa
- Työstä nousevat teemat ja esimerkit
Tunteet ja tietoinen toiminta haasteellisissa työtilanteissa – älä reagoi vaan reflektoi
- Miten tunteet vaikuttavat ja miten niitä voi hyödyntää informaationa itsestä ja asiakkaasta
- Keskustelun keinoja
- Stressaavat asiakastilanteet ja työssä jaksaminen
- Jaksaminen, itsen suojaaminen ja oman työn rajat
- Kysymyksiä ja keskustelua
Koulutuksen hinta 40e/hlö.
Koulutus toteutetaan 30 henkilön osallistujajoukolla.