Siirry pääsisältöön
Hiippakunnan logo, jossa teksti Tampereen hiippakunta. Suomen ev.lut.kirkko ja punainen risti
  • Yhteystiedot
  • sv/en/de
  • Ohjeita ja materiaaleja
  • Facebook
  • Instagram
  • Etusivu
  • Tietoa hiippakunnasta
  • Hallinto ja päätöksenteko
  • Tukea työhön ja johtamiseen
  • Kirkkoon töihin
  • Tulevaisuustyö
  • Kalenteri

Ajankohtaista

12.06.2025 Salla Häkkisen valinta pappisasessoriksi vahvistettiin
12.06.2025 Tuomiokapitulin päätöksiä 11.6.2025
11.06.2025 Maarit Vuolab saamelaistyön yhteyshenkilöksi
Lisää ajankohtaista
Yleinen

Piispan pääsiäiskirje: Ihmisenä kärsivä Jumala

14.4.2025

Nikean uskontunnustus täyttää 1700 vuotta. Se laadittiin vuonna 325 ratkaisuna kiistaan Jumalan ykseydestä, tarkemmin sanottuna Pojan suhteesta Isään. Eräät väittivät, ettei Poika ole yhtä ikuinen kuin Isä. Oikeaksi katsottiin, että Poika on Isästä syntynyt ennen aikojen alkua ja samaa olemusta kuin Isä.

Tämä voi tuntua pikkuseikalta, mutta siinä on syvällinen viisaus. Lähettäessään Poikansa syntymään ihmiseksi Jumala ryhtyi kantamaan ihmisten heikkoutta, nälkää ja kärsimystä. Sitä ei annettu tehtäväksi jollekin vähemmälle olennolle. Jumala itse tietää, mitä ihminen käy läpi.

Eräs yksityiskohta mietityttää minua: tutumpi Apostolinen uskontunnustus lausuu ”kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin”, mutta Nikealaisessa asiat ovat eri järjestyksessä: ”ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi ja haudattiin”. Suomen ev.-lut. kirkossa sanaan ”kärsi” on vielä lisätty selvennys ”kärsi kuoleman”.

Lieneekö tarkoitus korostaa Jeesuksen piinaa, kun juuri ristiinnaulitseminen on nostettu Pilatuksen vastuulle? Ristillä kituminen näyttää saavan enemmän huomiota kuin kuolema. Vai onko kuolema sisällytetty sanaan ”kärsi”? Se saattaa olla inhimillisen kokemuksen mukaista; voihan kärsimys olla pelkkää pitkää kuolemista.

Moni parantumattomasti sairas kärsii ja odottaa kuolemaa vapauttajaksi. Läheisen kärsimyksen seuraaminen tuottaa tuskaa myös omaisille. Se saa toivomaan nopeaa pääsyä, jopa kuoleman rajan yli auttamista. Eutanasia nousee ajoittain keskusteluun. Asiasta ei ole yksimielisyyttä, ei kansanedustajien sen paremmin kuin lääkäreiden tai eetikoiden keskuudessa. Yksi on selvää: kärsimys ei jalosta ihmistä. Tuskia ei ole tarkoitettu kestettäviksi vaan lievennettäviksi.

Miten hyvä Jumala voi sallia kärsimystä? Eikö hänen tulisi se kaikkivaltiaana poistaa? Näiden kysymysten edessä ihmisen viisaus vaikenee. Jää vain sanoma Jumalasta, joka itse ryhtyy kärsimään.

Pitkäperjantai tulee ennen pääsiäistä. Mutta onneksi pääsiäinen tulee. Kuolemalle ei kuulu viimeinen sana, vaan se on kärsimysten kautta kulkeneella kuoleman Voittajalla. Siunatkoon hän sinun pääsiäisesi.

Tampereen piispantalossa 26.3.2025

Piispa Matti Revon omakätinen nimikirjoitus

Suomen ev.lut.kirkon logo, jossa ympyränä teksti Suomen ev.lut.kirkko - ev.luth.kyrkan i Finland. Ympyrän keskellä vihreä risti.

Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli
Näsilinnankatu 26 (7. krs)
33200 Tampere

Tuomiokapitulin virasto on avoinna vain sopimuksen mukaan 2.1.2023 alkaen. Asiointia varten pyydämme ottamaan yhteyttä Sanna Ora-Tuominen +358 50 5733 745 tai sanna.ora@evl.fi.

  • Piispa Matti Repo
  • Työntekijöiden yhteystiedot
  • Tilaa uutiskirje
  • Laskutusosoite
  • Kasvun Verso-palkinto
  • Suomen evankelis-luterilaisen kirkon evl.fi/plus-palvelu
  • KirkkoRekry
  • Kirkon koulutuskalenteri
  • Suomen evankelis-luterilainen kirkko
  • Finlex - Valtion säädöstietopankki
  • Liity kirkkoon
  • Evästeasetukset
Selosteet Tampereen hiippakunta © 2025
  • Etusivu
  • Tietoa hiippakunnasta
  • Hallinto ja päätöksenteko
  • Tukea työhön ja johtamiseen
  • Kirkkoon töihin
  • Tulevaisuustyö
  • Kalenteri
  • Yhteystiedot
  • sv/en/de
  • Ohjeita ja materiaaleja
  • Facebook
  • Instagram